Anpassa samtyckesinställningar
Vi använder cookies för att hjälpa dig att navigera effektivt och utföra vissa funktioner. 
Du hittar detaljerad information om alla cookies under respektive samtyckeskategori nedan. De cookies som är kategoriserade som "Nödvändiga" lagras i din webbläsare eftersom de är
nödvändiga för att möjliggöra de grundläggande funktionerna på webbplatsen. Vi använder också tredjepartscookies som hjälper oss att analysera hur du använder denna
webbplats, lagra dina preferenser och tillhandahålla innehåll och annonser som är
relevanta för dig. Dessa cookies kommer endast att lagras i din webbläsare med ditt
förhandsgodkännande. Du kan välja att aktivera eller inaktivera några eller alla av dessa cookies, men att
inaktivera några av dem kan påverka din webbupplevelse.
Alltid aktiv
Nödvändiga cookies krävs för att aktivera de grundläggande funktionerna på denna webbplats, som att tillhandahålla säker inloggning eller att justera dina samtyckesinställningar. Dessa cookies lagrar ingen personligt identifierbar data.
 

Inga cookies att visa.

Funktionella cookies hjälper till att utföra vissa funktioner som att dela innehållet på webbplatsen på sociala medieplattformar, samla in feedback och andra tredjepartsfunktioner.
 

Inga cookies att visa.

Analytiska cookies används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen. Dessa cookies hjälper till att ge information om mätvärden som antalet besökare, avvisningsfrekvens, trafikkälla, etc.
 

Inga cookies att visa.

Prestandacookies används för att förstå och analysera webbplatsens nyckelprestandaindex, vilket hjälper till att leverera en bättre användarupplevelse för besökarna.
 

Inga cookies att visa.

Annonscookies används för att ge besökarna skräddarsydda annonser baserat på de sidor du besökt tidigare och för att analysera annonskampanjernas effektivitet.    
 

Inga cookies att visa.

FAQ - har du några frågor om undersökningar?

Bild på genomskinlig platta mot moln som visar FAQ - frågor Vem, vad, var, hur, när, varför. Frågor om kvantitativa eller kvalitativa undersökningar

Nedan ser du svar på de vanligaste frågorna vi brukar få avseende olika undersökningar. 

Hittar du inte svar på din fråga kan du kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Många svar kan du även hitta under tjänster där vi beskriver olika undersökningstyper vi genomför, eller under Metoder för insamling av data som finns här

Syftet med en marknadsundersökning är att samla in och analysera information om exempelvis en produkt, tjänst eller en marknad, inklusive kunders preferenser, beteenden och konkurrenternas aktiviteter, för att kunna fatta bra affärsbeslut.

En marknadsundersökning ger insikter om kunder, konkurrenter och marknadstrender, vilket hjälper er att anpassa era produkter, förbättra er marknadsföring och öka konkurrenskraften.

Hur ofta man bör genomföra en marknadsundersökning beror på branschen och företagets behov, men regelbundna uppdateringar är viktiga för att hålla sig informerad om förändringar i marknaden. Vanligt är att man genomför en större undersökning en gång per år och att man följer upp av med kortare pulsmätningar löpande under året. 

Nej, det är alltid frivilligt att vara med i en undersökning. Dock är vi väldigt tacksamma om du har möjlighet att skicka in dina svar då alla svar är viktiga för att resultaten ska få så hög tillförlitlighet som möjligt. 

Alla svar är anonyma. Resultaten sammanställs i tabeller och diagram och ingen kan se vad en enskild person svarat. 

Stoswe är ett undersökningsföretag som genomför undersökningar på uppdrag av flera olika aktörer, både privata och offentliga. Ofta framkommer det i en undersökning vem som är uppdragsgivaren. Gör det inte det i en undersökning ni fått kan ni kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Alla undersökningar är unika, så det är svårt att ge ett generellt svar. En undersöknings längd kan variera mellan 1 minut till 3o minuter.  Vanligt är att en undersökning tar mellan 4-8 minuter att besvara. Vid kvalitativa intervjuer (djupintervjuer) kan undersökningen ta ännu längre tid.

En kvantitativ undersökning använder statistik och mätbar data för bredare insikter, medan en kvalitativ undersökning fokuserar på djupare förståelse för det man undersöker.