Net-Promoter-Score, NPS
Hur stor andel ambassadörer har ni?
Ambassadörer är positivt inställda till er, pratar gott om er och kan rekommendera er till andra.
Net-Promoter-Score, NPS
Vid kundundersökningar är det, förutom Nöjd-Kund-Index NKI, vanligt att ta fram även Net Promoter Score, NPS. NPS är ett mått på kundlojalitet och den används för att se hur lojala kunderna är och om de kan berätta för företaget för sina vänner eller kollegor.
NPS baseras på frågan:
Hur stor sannolikhet är det att du skulle rekommendera företaget till en vän eller kollega?
De som svarat 9-10 på frågan om hur sannolikt det är att de kan rekommendera kan benämnas ambassadörer, vilka pratar gott om företaget och kan sprida det vidare.
Andelen svaranden som svarat:
- 1-6 räknas som ”kritiker” och är negativt inställda.
- 7-8 räknas som neutrala och är passiva
- 9-10 räknas som ”ambassadörer” och är positivt inställda.
När svaren samlats in räknas NPS-värdet fram genom att subtrahera andelen ”kritiker” från andelen ”ambassadörer”. Ett företag vill ha fler ambassadörer än kritiker. En poäng runt 30 är mycket bra, en poäng på 50 är utmärkt och en poäng över 70 är exceptionellt bra. Jämför man sig med andra företag som mäter NPS bör man utgå från företag i samma bransch, då variationerna kan vara stora mellan olika branscher.
Vill ni också få fler ambassadörer?
Slå gärna en signal för en förutsättningslös diskussion hur vi bäst kan hjälpa er. Det går även bra att fylla i kontaktformuläret på kontaktsidan så återkommer vi så snart som möjligt.